فایرفاکس یکی از مرورگرهای قدیمی و البته پر طرفدار است که قبل از اینکه گوگل‌کروم وارد رقابت مرورگرها شود، در این زمینه پیشتاز بود. 
۱- مدیریت حافظه پنهان (Cache)
وظیفه حافظه پنهان در فایرفاکس این است که با نگه‌داری اطلاعاتی که بیشتر از بقیه استفاده می‌شوند، دسترسی شما را به آن‌ها سریع‌تر می‌کند و با این عمل، سرعت مرورگر شما را بالا می‌برد. حال اگر حافظه پنهان پر شود، کندی محسوسی در  مرورگر شما پدید خواهد آمد. خوشبختانه فایرفاکس ابزاری برای مدیریت حافظه پنهان قرار داده که با استفاده از آن می‌توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید. با ورود به بخش Options، بر روی قسمت Advanced کلیک کرده و وارد Network شوید. در این قسمت شما می‌توانید کل حافظه خود را پاک کنید و یا میزان حافظه اختصاص داده شده را کاهش یا افزایش دهید. بسته به کاربرد و قابلیت‌های سخت افزاری دستگاه شما، می‌توانید با افزایش ظرفیت حافظه پنهان فایرفاکس، سرعت مرورگر خود را افزایش دهید.

۲- رفرش کردن مرورگر
فایرفاکس قابلیتی به نام Refresh دارد و وظیفه آن، تنظیم مجدد برخی تنظیمات ضروری برای مرورگر است بدون آنکه به اطلاعات شما صدمه‌ای وارد کند. این قابلیت بیشتر برای زمان‌هایی که مرورگر با سرعت پایین عمل می‌کند، کاربرد دارد. برای دسترسی به این ویژگی، در قسمت آدرس مرورگر خود، عبارت “about:support” را تایپ کرده و گزینه Refresh Firefox را انتخاب کنید تا عملیات رفرش کردن انجام بپذیرد. البته ممکن است برخی تغییرات جزیی در تنظیمات مرورگر رخ دهد ولی نکته قابل توجه، افزایش سرعت مرورگر است.

۳- از بین بردن بدافزارها
بدافزارها در دستگاه شما، برنامه‌های ناخواسته‌ای هستند که از منابع سیستم شما تغذیه می‌کنند بدون آنکه سیستم به آن‌ها نیاز داشته باشد. از بین بردن این بدافزارها و پلاگین‌های زاید علاوه بر افزایش سرعت مرورگر، به بهبود امنیت آن نیز کمک می‌کند، زیرا هکرها از همین بدافزارها برای ورود به سیستم مورد نظرشان استفاده می‌کنند. با انتخاب گزینه Add-ons از منو تنظیمات فایرفاکس، می‌توان پلاگین‌ها و همچنین فایل‌های مشکوکی را که مرورگر شما آن‌ها را ذخیره کرده است، مشاهده و در صورت تمایل حذف کنید.

۴- این دو افزونه را به مرورگر خود اضافه کنید
با اینکه برخی از افزونه‌ها ممکن است هم برای سرعت مرورگر و هم امنیت آن مشکل ساز باشند، ولی تعدادی از آن‌ها بسیار کاربردی و در برخی موارد ضروری هستند. به عنوان مثال “Auto Unload Tab” افزونه‌ای است که به شما کمک می‌کند با بستن تب‌هایی که مدت زیادی از آن استفاده نکرده‌اید، سرعت مرورگر خود را افزایش دهید. البته این قابلیت وجود دارد که در قسمت تنظیمات آن، شما مشخصات سایت‌ها و یا تب‌هایی که نمی‌خواهید به هیچ عنوان بسته شوند را وارد کنید و به این ترتیب، این افزونه تغییری در تب‌های مشخص شده اعمال نخواهد کرد.

“Speed Tweaks” هم نام افزونه‌ای است که با نصب آن، شما می‌توانید میزان مصرف منابع و سرعت مرورگر خود را مدیریت کنید. این افزونه می‌تواند دسترسی شما به تنظیمات پیشرفته فایرفاکس را فراهم کند. این تغییرات، به صورت پیش‌فرض در اختیار کاربر قرار نمی‌گیرند ولی شما می‌توانید با تایپ about:config در آدرس‌بار مرورگر، لیستی از تنظیمات پیشرفته فایرفاکس را مشاهده کنید.

برگرفته از شهر خبر
آخرین بروزرسانی : 20 تیر, 1395