در یکی از فیلم های کمدی برنده جایزه اسکار به نام «آنی هال» وودی آلن در خیابان زوج شادی را می بیند و از آن ها می خواهد دلیل شادیشان را برای او بازگو کنند، آن ها نیز در یک جمله کوتاه پاسخ می دهند: ما شادیم چون ذهنمان خالی است و هیچ ایده خاصی نداریم!
این جمله اگرچه در قالب طنز بیان شده اما تا حدودی به واقعیت هم اشاره می کند و در واقع فلسفه اصلی مکتب تائوسیم چینی است.
مطالعات بسیاری نشان داده اند که شادی و هوش رابطه چندان خوبی با هم ندارند. مقاله ای که اخیرا در مجله معتبر آتلانتیک چاپ شده نیز بدین مساله اشاره می کند:
داشتن مدارک تحصیلی بالاتر و ثروت یا موفقیت بیشتر نه تنها نقش چندانی در شاد بودن فرد ندارند، بلکه ممکن است نشانه ای از عدم رضایت او از زندگی باشند.
پروفسور «راج راگوناتان» یکی از اساتید دانشگاه آستین در کتاب جدیدش می گوید افراد باهوش با مقایسه شرایط زندگیشان با معیارهای خارجی که دستیابی با آن ها اغلب بسیار دشوار است، زندگیشان را سخت می کنند. او اضافه می کند:
اگر این ماه حقوقتان افزایش پیدا می کند ممکن است یک، دو یا حتی شش ماه خوشحال باشید اما پس از مدتی به آن عادت می کنید. بنابرین چنین چیزی نمی تواند شما را برای همیشه شاد نگه دارد.
کسانی که از هوش بالایی برخودارند اغلب هدف محورند به عبارت دیگر آن ها زندگی شاد خود را فدای رسیدن به هدف می کنند، اما اگر نتوانند به آن دست پیدا کنند دچار سرخوردگی خواهند شد.
در این زمان حتی یک موفقیت دیگر هم نمی تواند این افراد را به شرایط قبلی برگرداند اما یک شکست دیگر روحیه آنها را به کلی نابود خواهد کرد.
برای برخورداری از یک زندگی شادتر و افزایش میزان رضایت از زندگی سعی کنید در لحظه زندگی کرده و از هدف گذاری غیرمنطقی خودداری کنید.

آخرین بروزرسانی : 05 مهر, 1396