شرکت مایکروسافت در کنفرانس «Ignite» امسال اعلام کرد که سه تکنولوژی کلیدی آینده صنعت فناوری را دگرگون خواهند کرد: واقعیت ترکیبی، هوش مصنوعی و رایانش کوانتومی.
کمپانی مورد بحث پیش از این با رونمایی از پلتفرم واقعیت ترکیبی خود و همچنین دستیار صوتی هوشمند کورتانا، در دو مورد اول فعالیت های قابل توجهی انجام داده و حالا با معرفی یک زبان برنامه نویسی جدید، حضور خود در دنیای پردازش کوانتومی را پررنگ تر کرده است.
هرچند مفاهیم مربوط به کامپیوترهای کوانتومی تا حدی پیچیده هستند و حتی مدیر عامل کنونی مایکروسافت «ساتیا نادلا» نیز اظهار داشته که نمی توان مبحث مذکور را به راحتی توضیح داد؛ با این حال کمپانی ردموندی سعی دارد از طریق ادغام زبان های برنامه نویسی کلاسیک مانند «#C» و «Python» با رایانش کوانتومی، انجام امور رایج از طریق کامپیوترهای مورد بحث را آسان تر کند.
البته مایکروسافت عملاً زبانی را توسعه داده که هنوز سخت افزاری برای آن ساخته نشده و پیشرفته ترین مورد مربوط به کامپیوتر 16/17 کیوبیتی IBM است که فاصله زیادی با کاربری تجاری دارد.
در ضمن IBM از برنامه های خود برای توسعه کامپیوتری تحت عنوان «IBM Q» نیز خبر داده و از ابزار برنامه نویسی ویژه ای به اسم «IBM Quantum Experience» بهره خواهد برد.
لازم به ذکر است که زبان برنامه نویسی مایکروسافت برای کامپیوترهای کوانتومی در حال حاضر اسم خاصی ندارد اما کمپانی برنامه ویژه ای برای استفاده از آن در زمینه هوش مصنوعی خواهد داشت؛ چرا که «کریگ ماندی» مدیر تحقیقات مایکروسافت اعلام کرده حتی اگر هیچ تغییر خاصی رخ ندهد، رایانش کوانتومی سرعت پیشرفت کورتانا را تا 30 برابر افزایش خواهد داد.
کمپانی ساکن ردموند همچنین تصمیم دارد در آینده سخت افزار مربوطه را نیز تأمین کند و اعلام کرده توسعه دهندگان با فراگیری زبان برنامه نویسی جدید، پس از عرضه سخت افزار مربوطه، از سرعت و کیفیت بالاتری در زمینه ارائه نرم افزارها برخوردار خواهند بود.
گفتنی است مایکروسافت در حال حاضر امکان شبیه سازی و حل مسائل با ظرفیت 30 کیوبیت را برای توسعه دهندگان مستقل فراهم کرده که این رقم برای شرکت ها به 40 کیوبیت خواهد رسید.

آخرین بروزرسانی : 05 مهر, 1396