اغلب کسب‌وکارهای کوچک باورهای اشتباهی در مورد سئو دارند درصورتی‌که با رعایت نکات ساده می‌توانند رتبه‌ی خود را در جستجوهای محلی بهبود دهند.
کسب‌وکارهای کوچک اگر از تکنیک‌های مناسبی برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا همان سئو استفاده کرده باشند، رتبه‌ی خوبی در جستجوهای محلی کسب خواهند کرد. با این حال اغلب آن‌ها دچار اشتباه‌های کوچکی می‌شوند که این روند را به تأخیر می‌اندازد و هزینه‌ی زیادی برایشان خواهد داشت. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی بیشتر پنج اشتباهی می‌پردازیم که کسب‌وکارهای کوچک در زمینه‌ی سئو انجام می‌دهند.

۱- اعمال تکنیک‌های سئو بعد از راه‌اندازی وب‌سایت
اغلب صاحبان کسب‌وکارهای کوچک تنها بعد از راه‌اندازی وب‌سایت کسب‌وکار دنبال پیاده‌سازی تکنیک‌های سئو می‌روند. در حالی که برنامه‌ریزی برای بهبود رتبه‌ی سایت و افزایش ترافیک باید پیش از طراحی وب‌سایت انجام شود. توسعه‌دهندگان وب، حتی بهترین و حرفه‌ای‌ترین‌ها هم بعد از راه‌اندازی وب‌سایت تمام فاکتورهای مرتبط با بهبود سئو را لحاظ نمی‌کنند. بنابراین بهتر است برنامه‌ریزی این موضوع پیش از بالا آمدن سایت انجام شود. محتوای تولید شده، معماری اطلاعات، محتوای هر صفحه، آدرس در نظر گرفته شده برای هر صفحه و مخصوصا ریدایرکت ۳۰۱ (هدایت کاربر به آدرس جدید) از جمله عواملی هستند که هنگام راه‌اندازی وب‌سایت جدید یا تغییر آن باید در نظر گرفته شوند زیرا تأثیر زیادی روی سئوی سایت می‌گذارند. بنابراین اگر خودتان دانش کافی در مورد این موضوع ندارید بهتر است با یک فرد متخصص مشورت کنید.
۲- به کارگیری تکنیک‌های سئو برای مدت زمان کم
عملکرد سئو مانند سایر روش‌های تبلیغات و بازاریابی مانند آگهی رادیویی و تلویزیونی نیست. گوگل و سایر موتورهای جستجو تعیین کننده‌ی قوانین هستند و یک سئوکار حرفه‌ای تنها می‌تواند مدیریت خوبی ارائه دهد. مهارت آن‌ها بر اساس تجربه حاصل می‌شود و کمک می‌کند عملکرد سایت تغییرات چشمگیری داشته باشد. سئوکارهای حرفه‌ای از استراتژی‌های قابل اطمینان برای بهبود رتبه‌ی سایت و افزایش ترافیک استفاده می‌کنند. با این حال هیچ ضمانتی در این مورد وجود ندارد زیرا بیش از ۲۰۰ عامل مهم در الگوریتم‌های گوگل دخالت دارند و هیچ انسانی نمی‌تواند تمام عوامل را همزمان مدیریت کند.

اهمیت سئو روز به روز بیشتر می‌شود و کسب‌وکارها هزینه‌ی بیشتری بابت آن خواهند کرد زیرا سئو یکی از معدود روش‌های بازاریابی دیجیتال است که هزینه‌ی سرمایه‌ی خرج شده را جبران خواهد کرد. فقط به یاد داشته باشید که استراتژی‌های سئو در بلندمدت جواب می‌دهند و اگر دنبال گرفتن نتیجه در کوتاه‌ترین زمان هستید بهتر است استراتژی دیگری را امتحان کنید. افرادی که برای طولانی مدت روی سئو سرمایه‌گذاری می‌کنند، بهتر از هر روش بازاریابی دیگری نرخ بازگشت سرمایه می‌گیرند تنها به شرطی که صبر داشته باشند.

۳- کمک گرفتن از توسعه دهنده‌ی وب برای سئو
درست است که توسعه‌دهندگان وب‌سایت با نکات پایه سئو آشنایی دارند اما یک نفر نمی‌تواند هم در زمینه‌ی سئو و هم در زمینه‌ی توسعه‌ی وب‌سایت به طور همزمان مهارت داشته باشد. برای بهبود سئو باید اطلاعات زیادی جمع‌آوری کرد و متغیرهای زیادی را در نظر گرفت. توسعه‌دهندگان وب و متخصصان سئو زمینه‌ی کاری مشترک دارند اما تخصصشان متفاوت است. به‌عنوان مثال یک جراح قلب و یک چشم‌پزشک را در نظر بگیرید. هر دو نفر پزشک هستند اما هر کدام در زمینه‌ی جداگانه‌ای تخصص کسب کرده‌اند و وظایف متفاوتی دارند.

حتی حرفه‌ای‌ترین و باتجربه‌ترین متخصصان وب نیز ابزار، تجربه‌ و مهارت اندکی در مدیریت کمپین‌های سئو دارند. توسعه‌دهندگان وب شاید پیشنهادهای جالب و ابتدایی برای بهبود سئوی وب‌سایت داشته باشند اما با استراتژی‌های سطح بالای سئو آشنایی ندارند.

۴- استفاده از پیشنهادها غیرواقعی
پیاده‌سازی سئو آسان نیست و به سال‌ها تجربه برای درک و مدیریت روش‌های آن احتیاج است. مخصوصا زمانی که قوانین سئو به سرعت تغییر می‌کنند و یا یک روش نتیجه‌ی منفی روی سئوی سایت دارد. هیچ روش میان‌بری برای پیاده‌سازی استراتژی سئو وجود ندارد و تمام راه‌حل‌های غیرحرفه‌ای بعد از گذشت مدتی عملکردشان ضعیف خواهد شد. درنتیجه تکیه به روش‌های میان‌بر تنها تلف کردن وقت، پول و انرژی است.

 شرکت‌های بازاریابی، متخصصان بازاریابی دیجیتال و شرکت‌های توسعه‌دهنده‌ی وب معمولا خدمات متفاوتی برای سئوی وب‌سایت ارائه می‌دهند. خدماتی که در قالب افزونه ارائه می‌شوند و عملکرد ضعیفی دارند. اگر دنبال سئوی واقعی هستید باید از متخصصان واقعی کمک بگیرید. پیشنهادهایی که بیش از اندازه خوب به نظر می‌رسند معمولا نتیجه‌ی مطلوبی ندارند. اگر هزینه‌ی استخدام متخصص سئو برایتان زیاد است سعی کنید مهارت‌های خود را افزایش دهید و تنها در شرایط بحرانی از یک متخصص کمک بگیرید.
قبل از کمک گرفتن از متخصص سئو از او بخواهید استراتژی خود را در سئوی آن پیج (سئوی داخلی) و سئوی آف پیج (سئو خارجی) و سئوی تکنیکال توضیح دهد. متخصص حرفه‌ای سئو کسی است که برنامه‌ریزی مشخصی برای سه رکن اصلی سئو داشته باشد و بداند به هرکدام چگونه رسیدگی خواهد کرد. همچنین از آن‌ها بپرسید از کدام‌یک از ابزارهای پولی سئو استفاده خواهد کرد زیرا بدون به کارگیری این ابزارها مطمئنا عملکرد موفقی نخواهد داشت. شخصی که نتواند پاسخ مناسبی به این سوال‌ها بدهد گزینه‌ی خوبی برای استخدام به‌عنوان متخصص سئو نیست.
۵- افزایش ترافیک سایت نشان دهنده‌ی بهبود سئو است
برای اینکه ببینید تلاش‌هایی که برای سئو انجام داده‌اید مفید بوده یا خیر باید عملکرد چند بخش مختلف را به طور مرتب زیر نظر داشته باشید. گوگل آنالایتیکس ابزاری رایگان و بهترین راه برای شروع است. بعد از نصب این ابزار اهداف و رویدادهای متفاوتی مانند بازدید از سایت، پر کردن فرم‌ها، ثبت‌نام در سایت، ورود به سایت و... را در نظر بگیرید. همچنین می‌توانید از ابزارهای مختلف سئو برای دنبال کردن رتبه‌ی سایت در طول زمان استفاده کنید. اگر بازدید سایت زیاده شده است و کاربران مجددا به سایت مراجعه می‌کنند احتمالا در مسیر درست قرار گرفته‌اید. فارغ از تلاش‌های متخصص سئو، محبوب شدن وب‌سایت زمانی اتفاق می‌افتد که یک وب‌سایت محتوای مناسبی برای کاربران مناسب تهیه کرده و با گذشت زمان پیشرفت کند. با در نظر گرفتن چند عامل پایه می‌توان تشخیص داد آیا روش انتخاب شده جواب می‌دهد یا خیر. در صورت استفاده از استراتژی مناسب می‌توان تأثیر آن را بعد از گذشت مدتی در تجزیه و تحلیل اطلاعات پایه مشاهده کرد.

منبع: زومیت

آخرین بروزرسانی : 13 تیر, 1397