گاهی اوقات رفتارهایی از سوی همکاران سر می‌زند که از نظر ما خارج از عرف و حتی توهین آمیز تلقی می‌شود. این رفتارها گاهی آنقدر تکرار می‌شود که به سوهان روح و فکر تبدیل شده و به کاهش بازدهی منجر می‌شوند. رفتارهایی از این دست ممکن است ناشی از ناآگاهی همکاران باشند اما گاهی هم ممکن است نیت سوئی پشت آنها نهفته باشد. در هر صورت با راهکارهایی که در ادامه طرح شده می‌توان مانع از تکرار دوباره آنها شد.

۱. خودتان را کنترل کنید


شما که نمی‌خواهید اوضاع بدتر شود پس قبل از گفتن هر چیز نفس عمیقی کشیده و به افکار و احساساتتان نظم بدهید. وقتی اعصابتان آرام شد در زمان و مکان مناسب به فرد توهین‌کننده واکنش نشان دهید. طبیعتا بازخورد شما باید در سطحی بالاتر و به دور از توهین باشد.

۲. خودتان را جای او قرار دهید
هرچند توهین تحت هیچ شرایطی درست نیست اما سعی کنید ریشه‌ای به قضیه نگاه کنید. شاید همکارتان با مشکل شخصی بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند که نتیجه آن بروز چنین رفتار ناخوشایندی شده. شما از در مهربانی وارد شوید و پس از اینکه کمی آرام شد از وی درباره وجود مشکلات احتمالی سوال کنید.

۳. جلویش بایستید
اگر طرف مقابل دست از سرتان برنمی‌دارد وقت آن رسید که جلویش درآیید. شاید اینکار برای برخی ترسناک باشد اما بدین شکل او را مجبور با مواجه رو در رو با خود می‌کنید. برای شروع بحث می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

اینکه گفتی ..... شاید این از نظر تو مشکلی نداشته باشد اما توهین آمیز است. ممنون می‌شوم اگر دیگر اینکار را تکرار نکنی.
اینکه دائم می گویی ....... را خیلی‌ها دوست ندارند. لطفا از آن دست بردار.
باید از گفتن ..... دست برداری چون توهین آمیز است و اینجا کسی آنرا تحمل نمی‌کند.
۴. با دیگران صحبت کنید
گاهی اوقات حتی مواجه شدن هم کافی نیست. اگر اقدامی از سوی یکی از همکاران شما را آزار داد، بعید نیست افراد دیگری را هم مورد توهین قرار داده باشد. در این شرایط ممکن است شما بیشتر روی نظر مطرح شده تمرکز کنید تا کاری که لازم است انجام دهید. از تفکرات منفی دوری کنید و به جای آن به فعالیت خود ادامه دهید. با صحبت کردن با یکی دیگر از همکاران در مورد موضوع، از نظر او هم استفاده کرده و تصمیم بگیرید که در قدم بعدی چه کاری انجام خواهید داد و البته دیگر تنها نخواهید بود. اگر احساس کردید در صحبت کردن با دیگران در محل کار راحت نیستید، از مشاوران اینترنتی کمک بگیرید.

اگر مشکلات دنباله‌دار هستند، لازم است اقداماتی جدی انجام داده و با بخش نیروی انسانی یا مدیر خود صحبت کنید. مطمئن شوید که جزئیات را صادقانه و دقیق عنوان کرده و از اتفاقاتی که منجر به این تصمیم شده به خوبی صحبت نمایید.

آخرین بروزرسانی : 04 مرداد, 1399