چند روز پیش توییتر اعلام کرد که دو برابر کردن محدودیت تعداد حروف هر توییت را آزمایش می کند و آن را از 140 به 280 حرف می رساند. و همان طور که انتظار می رفت، زمان زیادی طول نکشید تا مردم در اینترنت این اقدام را نقد کنند که البته در حال حاضر فقط برای گروه کوچکی از کاربران امکان پذیر است.

اغلب بازخوردها تاکنون به نظر منفی بوده اند و برخی می گویند که این اقدام، نشانه ای دیگر از بی میلی توییتر برای تقابل با موضوعات بزرگتر است. به جای ساخت ابزارهای بهتر برای گزارش کردن تعرض های آنلاین یا سریع تر حذف کردن محتوای توهین آمیز، این شرکت قابلیتی را ارائه می دهد که عمده کاربران درخواستی برای آن نداشته اند.

در حالی که آزمودن توییت های 280 حرفی خیلی یک مرتبه اتفاق افتاد اما توییتر چند ماهی در تلاش بوده تا پلتفرم خود را منعطف تر کند. فقط در سال 2017، آن ها احتساب تصویر، ویدیو، نقل قول و حتی آوردن نام کاربران دیگر را به عنوان بخشی از 140 حرف حذف کردند.

آلیزا روزن، مدیر محصولات توییتر در پست وبلاگی شرکت نوشت که تغییر اخیر به وجود آمده تا محدودیت عظیمی برای کاربران را حذف کند، با این امید که به اشتراک گذاری افکارشان را ساده تر کند.

در اصل، حالا طوفان های توییتی کمتر می شوند و افراد در یک توییت می توانند بیشتر صحبت کنند. پیش از این هم بسیاری از اسکرین شات یا عکس متن خود استفاده می کردند تا محدودیت 140 کاراکتری را دور بزنند.

روزن نوشت: «پژوهش های ما نشان می دهد که محدودیت کاراکتر ها دلیل اصلی ناامیدی برای کسانی است که به انگلیسی توییت می کنند اما برای کسانی که به ژاپنی توییت می کنند این طور نیست.»

او می گوید دلیل این اتفاق، ماهیت زبانشان هست و به آن ها اجازه می دهد در 140 کاراکتر حرف های بیشتری بزنند تا کاربران انگلیسی زبان: «ما می بینیم که درصد اندکی از توییت های ارسال شده در زبان ژاپنی 140 حرفی هستند (فقط 0.4 درصد). اما در انگلیسی، درصد بسیار بیشتری از توییت ها 140 حرف دارند (9 درصد). اغلب توییت های ژاپنی 15 حرفی هستند در حالی که عمده توییت های انگلیسی 34 حرف دارند.»
خوان لوپیون، مدیر ارشد فنی The Cocktail، شرکتی پیشرو در حوزه مشاوره دیجیتال در اسپانیا می گوید که افزایش تعداد حروف توییت ها تصمیم آسانی برای توییتر نبود. او می گوید با توجه به ابعاد اتفاق «چیزهای ساده تر، به شکل شگفت انگیزی سخت تر می شوند». به بیان دیگر، توییتر احتمالا منابع بسیار زیادی برای رقم زدن چنین موضوعی صرف کرده است که برخی می گویند می توانست روی موضوعات جنجال برانگیزتری متمرکز شود.

لوپیون می گوید: «معماری توییتر هر چیزی است به جز ساده. شاید فکر کنید که عوض کردن طول توییت ها مثل عوض کردن یک سری متغیرها باشد، اما این موضوع اصلی نیست: توییتر همین حالا هم اجزای پیچیده ای را به کار می گیرد که احتمالا با محدودیت سخت 140 کلمه ای سازگار نیست.»

روزن اما از سوی دیگر ادعا می کند که در همه بازارها، داده ها نشان می دهد که «وقتی مردم مجبور نباشند که افکارشان را در 140 حرف خلاصه کنند و تعدادی هم برایشان اضافه می ماند، توییت های بیشتری از آن ها می بینیم». با این حال سخت است که به دلایل دیگر این تصمیم توییتر فکر نکنیم. مثلا، آخرین گزارش مالی شرکت نشان می دهد که توییتر در نگه داشتن کاربران خود ضعیف عمل کرده است. بیش از یک میلیون کاربر توییتر را طی سه ماه گذشته ترک کردند، گرچه بعید به نظر می رسد محدودیت حروف توییت ها نقشی در این ماجرا داشته باشد.
اگر یک دلیل برای ترک کردن توییتر از سوی کاربران وجود داشته باشد، سمی شدن جو آن است. در هفته های اخیر، توییتر مورد حمله قرار گرفت چون هنوز نمی داند که باید با حساب کاربری رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ چه کار کند، شخصی که در توییت هایش خشونت را ترویج می کند و این ترویج خشونت خلاف قوانین توییتر است.

سال گذشته این شبکه اجتماعی، حساب کاربری کاربری که توییت های بسیار توهین آمیزی منتشر می کرد را بست. مایلو یانوپولوس، نویسنده سابق بخش تکنولوژی وبسایت Breitbart زمانی از استفاده از توییتر منع شد که بارها و پشت سر هم قوانین را زیر پا گذاشت.

ترامپ در جایگاه خودش نیز از توییتر استفاده کرد تا یک کشور کامل را تهدید به نابودی کند (کره شمالی)، تا با زبانی ناشایست در مورد شخصی که عمل جراحی زیبایی کرده بود صحبت کند (میکا برززینسکی) و بسیاری توییت هایی که با اخلاق در تضاد هستند. دست کم، آن طور که بازفید نیوز خبر داده، او به قابلیت توییت های 280 حرفی دسترسی ندارد، در واقع هنوز ندارد.

با این حال اگرچه رئیس جمهور آمریکا پر دردسرترین کاربر برای توییتر بوده اما این شرکت با مشکلات دیگری هم دست و پنجه نرم می کند. ساده سازی ریپورت کردن یا گزارش دادن رفتارهای ناسالم یکی از این موارد است.

توییتر در بیانیه ای نیز اعلام کرد که امنیت، اولویت اصلیشان است و تعهد داده که می خواهد این پلتفرم جایی باشد برای آزادی بیان. توییتر معتقد است که امنیت آنلاین با مشارکت به دست می آید.

بر اساس یک گزارش از ماه ژولای، در مقایسه با سال گذشته توییتر پاسخ به گزارش های کاربران را 10 برابر بیشتر کرده. همچنین، رفتارهای توهین آمیز نیز نسبت به سال گذشته به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

جک دورسی، مدیرعامل توییتر اما رویکردی باز نسبت به این مسئله دارد و می گوید که کاربران باید بگذارند تجربه این قابلیت جدید ادامه پیدا کند و اگر در آینده کاربران کاملا مخالف محدودیت 280 حرفی بودند، تعداد حروف می تواند به 140 باز گردد.

پیش از آنکه توییتر بخواهد قابلیت را به طور گسترده برای همه کاربران ارائه دهد، قرار است بازخورد گروه کوچک فعلی جمع آوری شده و آن ها نظر خود را در مورد توییت های 280 حرفی بگویند.
آخرین بروزرسانی : 10 مهر, 1396