جگوار لندرور با همکاری دانشگاه کمبریج از نمایشگر لمسی بدون تماس جدیدی مبتنی بر هوش مصنوعی رونمایی کرده است که می‌تواند در دوران شیوع ویروس کرونا، نیاز به تعامل مستقیم با نمایشگر را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

جگوار لندرور (JLR) با همکاری دانشگاه کمبریج، صفحه‌نمایش لمسی بدون تماس جدیدی را توسعه داده است که از ترکیب هوش مصنوعی با ردیاب‌های چشم و حسگرهای حرکتی برای پیش‌بینی کلید انتخابی راننده در سیستم سرگرمی استفاده می‌کند.

Jaguar Land Rover / جگوار لندرور 

به‌طور واضح، اگر این نمایشگر لمسی فشار داده شود، هنوز هم به‌عنوان صفحه‌نمایش لمسی عمل می‌کند؛ اما به کمک تعامل با لایه‌ای نامرئی از هوای نزدیک به سطح نمایشگر، در هنگامی که راننده روی جاده تمرکز کرده و قصد دارد دکمه‌ای را روی نمایشگر لمسی انتخاب کند، حواس‌پرتی او را کاهش می‌دهد.

متخصصان جگوار لندرور می‌گویند هوش مصنوعی این سیستم می‌تواند به شیوه‌ای هوشمندانه در اوایل کار تعیین کند که هدف راننده انتخاب چه دکمه‌ای بوده است. ردیاب ژست می‌تواند از حسگرهای مبتنی بر فرکانس بینایی یا رادیویی برای ترکیب اطلاعاتی مانند عادات کاربر و شرایط محیطی استفاده کند، درحالی‌که ردیاب چشم به‌صورت لحظه‌ای قصد راننده را حدس می‌زند.

فیلم تبلیغاتی جگوار لندرور، کاربری را نشان می‌دهد که انگشت خود را چند سانتی‌متر دور از صفحه‌نمایش لمسی قرار داده است و لحظه‌ای بعد دستور او اجرا می‌شود. جگوار لندور برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۵ به وجود این فناوری اشاره داشت که در ویدئوی تبلیغاتی نیز به آن اشاره شده است. 

با وجود اینکه نمایشگر لمسی بدون تماس، پروژه‌ای طولانی‌مدت به شمار می‌رود، لی اسکریپچاک، متخصص رابط ماشین-انسان شرکت خودروسازی جگوار لندرور گفت که «تمرکز کنونی جهان بر تعاملات بدون تماس ناشی از شیوع ویروس کرونا، انگیزه جدیدی را برای توسعه این فناوری ایجاد کرده است».

اسکریپچاک گفت:

درحالی‌که کشورهای سراسر جهان دارند از حالت تعطیلی خارج می‌شوند، ما متوجه شده‌ایم که تعداد زیادی از تعاملات و کارهای روزمره مصرف‌کنندگان با استفاده از صفحه‌نمایش لمسی انجام می‌شود. از جمله این کارها می‌توان به استفاده از نمایشگر لمسی برای خرید بلیط قطار یا سینما، دستگاه‌های خودپرداز، بازرسی‌های فرودگاهی و فروشگاه‌های بزرگ و همچنین بسیاری از کاربردهای صنعتی و تولیدی اشاره کرد. فناوری لمسی پیش‌بینی‌شده، لزوم لمس صفحه‌نمایش تعاملی را از بین می‌برد و بنابراین می‌تواند خطر انتشار باکتری یا ویروس را روی سطوح کاهش دهد. 
اسکرپچاک همچنین افزود:

این فناوری همچنین با كاهش فرایندهای شناختی رانندگان و افزایش مدت زمانی كه می‌توانند برای تمرکز روی جاده‌های پیش رو صرف كنند، باعث ایمن‌تر شدن وسایل نقلیه می‌شود. این بخش مهمی از پروژه‌ی «Destination Zero» ما است. 
تعدادی از برندهای خودروساز دیگر مانند بی‌ام‌و و آئودی نیز سیستم تشخیص ژست (gesture awareness) را به سیستم‌های سرگرمی خود اضافه کرده‌اند. بااین‌حال برندهای بیشتری نیز وجود دارند که نمایشگرهایی را با قابلیت تشخیص نزدیک شدن انگشت کاربر به صفحه‌نمایش و نیاز نداشتن به لمس مستقیم عرضه می‌کنند. 

طبق گفته‌های متخصصان جگوار لندرور، تست‌های جاده‌ای و آزمایشگاهی نشان داده‌اند که این سیستم پیش‌بینی می‌تواند تعامل مستقیم با صفحه‌نمایش لمسی را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

آخرین بروزرسانی : 29 مرداد, 1399