سازمان فناوری اطلاعات کشور از ارائه بسته شماره یک تسهیلاتی وام «وجوه اداره‌ شده» وزارت ارتباطات برای اپلیکیشن‌های موبایلی با بهره ۵ درصد و مدت زمان بازگشت چهار ساله خبر داد. این وام‌ها در مبالغ ۳۰ تا ۱۵۰ میلیون ارائه می‌شوند و برای دریافت آنها باید اپلیکیشن‌های موبایلی به تعداد نصب کافی رسیده باشند.

«شهره ناصری» معاون سیاستگذاری و اعتبار بخشی سازمان فناوری اطلاعات، اعلام می‌کند که منابع این وام از تبصره ۱۸ قانون برنامه و بودجه تامین می‌شود و محوریت این قانون بر اساس اشتغال است؛ به همین دلیل در شرایط دریافت وام مسئله اشتغال و استخدام نیرو نیز مطرح شده است.

در حال حاضر سه نوع وام به اپلیکیشن‌های موبایلی ارائه می‌شود و سه شرط مختلف برای آن در نظر گرفته شده است. نصب ۲ هزارتایی برنامه و  استخدام یک نفر، وام ۳۰ میلیون تومانی، نصب ۵ هزارتایی برنامه و استخدام سه نفر، وام ۶۰ میلیون تومانی، و نصب ۸ هزار موردی و استخدام پنج نفر با وام ۱۵۰ میلیون تومانی.

مساله استخدام افراد در بین شرایط دریافت وام مطرح است و ناصری درباره وجود چنین شرطی بیشتر توضیح می‌دهد: «ما هم راستا با تبصره ۱۸ قانون برنامه و بودجه پیش رفتیم که با محوریت اشتغال زایی است. ملاک استخدام نیرو هم برای ما کد بیمه فرد است.»

ناصری می‌گوید این اتفاق باعث می‌شود تا کسب و کارها به فرهنگ بیمه کردن نیروهای خود بیشتر روی بیاورند و خود نیروهای جوان و تازه‌نفس نیز با بیمه شدن، بتوانند رزومه کاری پربارتری داشته باشند. او همچنین می‌گوید که بر اساس مطالعات جهانی اگر یک فارغ ا‌لتحصیل و متخصص یک حوزه مدت زیادی را در یک شرکت باقی بماند، تا همیشه در آنجا باقی خواهد ماند و بیمه کردن می‌تواند یکی از موارد نگهداری نیروها باشد.

با این حال نمی‌توان احتمال وجود نصب‌های غیرواقعی برای اپلیکیشن‌ها را نیز در نظر نگرفت. ناصری در رابطه با همین موضوع به دیجیاتو می‌گوید: «نظارت روی مساله نصب فروشی کار سختی است و برای همین حس می‌کنیم گزینه استخدام نیز باید در کنار تعداد نصب قرار گرفته باشد.»

معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات می‌گوید چند وام از سوی سازمان فناوری به مردم ارائه می‌شود: «وام مستقیم از محل وجوه اداره شده، وام همراه با صندوق کارآفرینی امید که سهم یک به دو در آن داریم و بر این اساس با ضوابط این صندوق وام را اعطا می‌کنیم و در نهایت وام همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی. امکان اعطای چند وام به طور همزمان برای یک شرکت مگر در شرایط خاص و داشتن مصوباتی خاص وجود ندارد اما کسب‌وکارها می‌توانند از وام بومواره در سامانه ایران نوآفرین نیز در کنار این وام‌ها بهره‌مند شوند.»

ناصری می‌گوید آنها قصد ندارند وام‌ها را به حوزه خاصی از کسب‌وکارها اختصاص بدهند اما در آینده برنامه‌هایی با یک سری نهاد دارند که کسب‌وکارهای فعال در حوزه‌هایی به‌خصوص نظیر پردازش ابری و توسعه مدل‌های VDSL را مورد حمایت قرار دهند و جداگانه به آن‌ها کمک کنند.

علاقه‌مندان برای دریافت این وام با در نظر گرفتن شرایط باید به این سایت مراجعه کنند. لازم به ذکر است بازپس این وام‌ها طی یک دوره ۴ ساله و برای کسب‌وکارها با سود ۵ درصد لحاظ خواهد شد. همچنین یک مدت زمان دوازده ماهه تنفس برای بازپس گیری وام‌ها در نظر گرفته شده است. وثیقه مورد نیاز برای دریافت این وام نیز چک و سفته خواهد بود.

منبع: دیجیاتو

آخرین بروزرسانی : 03 شهریور, 1399