در عصری زندگی می کنیم که ترک خانه بدون موبایل برایمان غیرممکن است. اما در اواسط دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی حتی تصور دستگاهی نظیر آیفون هم برای اغلب شرکت های فعال در عرصه تکنولوژی و مصرف کنندگان آنها دشوار بود. در آن زمان هنوز ۲۰ سالی تا تولد غول های رسانه ای آنلاین امروز نظیر فیسبوک و یوتیوب زمان باقی بود. جالب است بدانید بسیاری از تحولات دنیای تکنولوژی که امروز شاهدشان هستیم در پیش بینی های استیو جابز آمده بودند.

استیو جابز مدیرعامل فقید اپل در سخنرانی ها و مصاحبه هایی که در این سال ها انجام می داد، پیش بینی هایی را در مورد تاثیر کامپیوترها و اینترنت روی زندگی بشر مطرح می کرد که برخی درست و برخی نادرست از آب در آمدند. در ادامه این مطلب نگاهی خواهیم داشت به پیش بینی های استیو جابز در مورد آینده تکنولوژی که درست از آب درآمدند.

آیپد در سال ۲۰۱۰ معرفی شد اما ظاهرا جابز از سال ۱۹۸۳ به آن فکر می کرده


مدت ها پیش از آنکه خبری از سیری و الکسا باشد، جابز وجود دستیارهای مجازی مدرن را پیش بینی کرده بود
آنچه جابز پیش بینی کرده بسیار شبیه به کاری است که سیری اپل، بیکسبی سامسونگ و اسیستنت گوگل انجام می دهند. این دستیارهای دیجیتال در وهله نخست در مورد شما یاد می گیرند و بعد پیش از آنکه خواسته خود را مطرح کنید اطلاعاتی را ارائه می کنند.
۲۰ سال قبل از آنکه اپل آیفون را معرفی کند یکی از پیش بینی های استیو جابز این بود که این «عامل ها» درون لوح هایی مستقر می شوند و ما آنها را با خود حمل خواهیم کرد.
و اما جالبتر از همه اینکه جابز پیش بینی کرده بود افراد از سن ۱۰ سالگی شروع به استفاده از این ابزارها می کنند.
در سال ۱۹۹۵ میلادی جابز پیش بینی کرد که اینترنت بستری را برای رقابت استارتاپ ها با شرکت های با سابقه فراهم می کند چراکه به لطف آن شرکت های نوپا می توانند بدون نیاز به توزیع کننده محصولات و خدماتشان را مستقیما به مصرف کننده ها برسانند.


بنیانگذار اپل در مصاحبه سال ۱۹۹۶ خود با وایرد این گفته ها را تایید کرد و خاطرنشان نمود که اینترنت به راهی قدرتمند برای دور زدن واسطه ها بدل می شود و همانطور که تایید می کنید ظرف ۲۰ سال گذشته این امر در مورد استارتاپ های فعال در حوزه تک کاملا صادق بوده است.
یکی از پیش بینی های بزرگ جابز در مصاحبه سال ۱۹۹۶ وایرد این بود که وب در همه جا حاضر خواهد بود. مطمئنا تعداد زیادی از مردم این پیش بینی را مطرح کرده بودند اما او در صحبت هایش اینطور گفت: وب در همه جا خواهد بود. این پیش بینی شاید در دنیای امروز که اولویت با تلفن های همراه است کاملا نمود پیدا کرده باشد.
یکی دیگر از پیش بینی های جابز که به مصاحبه ۱۹۹۶ مربوط می شود این بود: تجارت در وب به یک قاتل تبدیل می شود.


جابز در مصاحبه خود با وایرد اظهار داشت که در ده سال آینده یا دست کم سال های باقی مانده از دهه ۱۹۹۰ بازار دسکتاپ وارد عصر تاریکی می شود و امروز در دورانی هستیم که فروش پی سی مرتبا کم و کمتر می شود.

او همچنین در مصاحبه اش با وایرد اعلام کرد که مردم پیشتر در معرض حجم بالایی از اطلاعات قرار گرفته اند و اغلب آنها اطلاعاتی بیشتر از آنچه توانایی دریافتش را داشته باشند اطلاعات خواهند گرفت.

اما مدیرعامل فقید اپل ظاهرا در زمان حیاتش حرف های جالبی هم در مورد سرویس های کلاود نظیر آی کلاود و گوگل درایو مطرح کرده است.
با وجود تمام این پیش بینی ها در مورد تحول آفرینی اینترنت در صنایع جابز معتقد بود که تکنولوژی دنیا را تغییر نمی دهد که این گفته قطعا درست نیست!

 


منبع:businessinsider
 

آخرین بروزرسانی : 13 اسفند, 1397