گوگل دکمه‌ View image را از موتور جستجوی خود حذف کرد


گوگل در واکنش به انتقاد عکاسان و ناشران در خصوص عدم رعایت کپی رایت توسط کاربران، دکمه‌ی View image را حذف کرد.
گوگل تغییری در جستجوی تصاویر موتور جستجوی خود ایجاد کرده است که با وجود کوچک بودن، تأثیر بزرگی خواهد داشت. زمانی که روی تصویر یافت‌شده کلیک می‌کنید تا آن را به‌صورت جداگانه باز کنید، دکمه‌ی View Image از بین رفته است. این دکمه برای کاربران بسیار مفید بود؛ چرا که وقتی دنبال تصویر خاصی می‌گردید، به احتمال بسیار زیاد آن را در گوگل پیدا می‌کنید و برای مشاهده و ذخیره‌ی آن باید از این دکمه استفاده کنید. حالا با حذف دکمه‌ی View image باید چند گام اضافه برای ذخیره‌ی یک تصویر طی کنید.

این تغییر مسلما به قصد محدود کردن کاربران ایجاد شده؛ گوگل سال‌های زیادی است که توسط عکاسان و ناشران مورد انتقاد قرار می‌گیرد؛ چرا که قابلیت جستجوی تصاویر باعث سرقت تصاویر خلق‌شده توسط آنان می‌شود. حالا در واکنش به این انتقادها، گوگل دکمه‌ی View image را حذف کرده است. هفته‌ی گذشته گوگل با سایت Getty قراردادی امضا کرد که بر اساس آن، گوگل اطلاعات مربوط به کپی رایت را نمایش دهد و مناسبات خود با سایت گتی را بهبود بخشد. این اقدام جدید در راستای همان توافقات بین گوگل و گتی صورت گرفته است.
این تغییر یا کاربران از ذخیره‌ی عکس مورد نظر منصرف یا آن‌ها را وادار به طی کردن چند مرحله‌ی اضافه می‌کند؛ یعنی کاربران مجبور خواهند بود به‌جای View image از Visit website استفاده کنند. در این صورت وارد وب‌سایتی می‌شوند که عکس در آن منتشر شده است. بنابراین تبلیغات احتمالی موجود در آن وب‌سایت را مشاهده خواهند کرد و این موضوع باعث درآمدزایی برای صاحب آن پایگاه اینترنتی می‌شود؛ ضمن اینکه اگر کاربر وارد سایت منتشرکننده‌ی یک عکس شود، اطلاعات کپی رایت تصویر نیز برای وی قابل مشاهده خواهد بود.

 این اقدام ممکن است صاحبان وب‌سایت، عکاسان و گرافیست‌ها را خوشحال کند؛ اما مسلما برای کاربران اینترنت چندان خوشحال‌کننده نخواهد بود؛ زیرا به‌عنوان کاربر، از این پس برای پیدا کردن عکس باید وارد وب‌سایت‌های زیادی بشوید و از بین عکس‌های منتشرشده در یک مطلب دنبال عکس مورد نظر خود بگردید. این در حالی است که برخی مواقع طراحان وب‌سایت امکان راست کلیک روی مطالب خود را مسدود می‌کنند و این موضوع کار را برای ذخیره‌ی تصویر دشوارتر می‌کند.
علاوه بر دکمه‌ی View image، گوگل دکمه‌ی Search by image را که هنگام باز کردن عکس ظاهر می‌شد نیز حذف کرده است؛ البته این تغییر چندان مهم به نظر نمی‌رسد؛ چرا که همچنان قادر خواهید بود با کشیدن و رها کردن تصویر در نوار جستجو، عکس‌های مرتبط با آن را جستجو کنید. دکمه‌ی حذف‌شده بیشتر توسط کاربرانی که دنبال تصاویر بدون واترمارک بودند استفاده می‌شد و همین موضوع یکی از دلایل حذف آن به شمار می‌رود.

 

آخرین بروزرسانی : 15 بهمن, 1396