«دیوید گال» از دانشگاه ایلینوی در شیکاگو، در آخرین تحقیقات خود به نتایج جالب توجهی دست یافته است. وی الگوهای متفاوت تصمیم گیری توسط افراد مختلف را مورد بررسی قرار داده و متوجه شده است که اکثر افراد تمایل دارند شجاع باشند و مثلا برای نشان دادن شجاعت خود حتی ممکن است شغلی که در حال حاضر در آن مشغول فعالیت هستند را ترک کنند تا کار دیگری را استارت بزنند.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که بیشتر افراد گزینه‌های پر ریسک را دنبال می‌کنند تا به نتایج بهتر و بزرگ‌تری برسند. در واقع اکثرا به جای آنکه گزینه‌های ایمن‌تر با نتیجه مثبت کمتر را انتخاب کنند، بیشتر تمایل دارند ریسک‌های بزرگ با نتایج بزرگ را امتحان کنند.

فرد شجاع کسی است که اقداماتی سنجیده و مناسب را در پیش می‌گیرد تا بتواند قهرمان زندگی خودش باشد. افراد شجاع سعی می‌کنند در هر شرایطی بهترین تصمیم‌ها را بگیرند و با هوشیاری کامل به پیش بروند.

برای آنکه بتوانید شجاعانه بهترین تصمیم‌ها را در شرایط ریسک دار بگیرید، این 5 نکته مهم را حتما به خاطر بسپارید:

1 - درنگ کنید و دوباره فکر کنید

صرفا با برچسب شجاع بودن و شجاعت داشتن هر  کاری را بدون بررسی انجام ندهید. قبل از هر کاری از خودتان بپرسید: دقیقا دارم چه کار می‌‌کنم؟ چرا این کار را انجام می‌دهم؟

با همین سوال ساده، آگاهی بالاتری نسبت به کاری که انجام می‌دهید خواهید داشت و شانس موفقیت شما افزایش می‌یابد. در این صورت خطرهای احتمالی را نیز متوجه می‌شوید و عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهید.

2 - از نظرات افراد بی‌طرف کمک بگیرید

حضور افراد بی‌طرف برای بازخورد گیری بسیار کمک کننده است. از نظرات آنها کمک بگیرید. چنین افرادی عموما در تصمیم گیری‌های شما نقش حیاتی و مهمی ندارند و نظرات سوگیرانه به شما نمی‌‌دهند. این فرد بهتر است شریک زندگی یا همکار شما نباشد.

چنین افرادی کاملا بی‌طرف و غیر سوگیرانه نظرات خود را با شما در میان می‌گذارند.

3 - فقط به فکر برنده شدن نباشید، بازی را درست پیش ببرید

اگر بتوانید در مسیری که انتخاب کرده‌اید به هدف نهایی برسید، عالی است؛ اما از همه مهمتر این است که بازی را به درستی انجام دهید. در هر مرحله‌ای که پیش می‌روید، سعی کنید آن مرحله با تمام قدرت و با تمرکز لازم پیش ببرید. نتیجه نهایی نیز در این صورت بر وفق مرادتان خواهد شد. بر موفقیت فاز به فاز و مرحله به مرحله تمرکز کنید؛ قطعا به هدف نهایی نیز نزدیک خواهید شد.

4 - همه چیز را با دقت بررسی کنید

معمولا وقتی در حوزه کسب و کار تصمیم گیری می‌کنید، ممکن است گزینه‌های مختلفی پیش روی شما وجود داشته باشد که هر کدام نقاط قوت و ضعف خودش را دارد. ریسک‌ها و نتایج هر گزینه را با دقت بررسی کنید. هر گزینه را با دقت بسنجید تا مشخص شود کدام گزینه عملی‌تر و بهتر است.

5 - همیشه در تصمیم گیری، بازنگری کنید

در هر موفقیت یا شکستی، تصمیمات خود را دوباره ارزیابی کنید. اگر این کار را با دقت انجام دهید، به احتمال زیاد به الگوی خوبی دست خواهید یافت. باید ببینید آیا بیش از حد ریسک‌های بزرگ می‌کنید تا شجاع‌تر به نظر برسید یا ریسک‌های کوچکتر را انتخاب می‌‌کنید؟ هر مسیری را که طی می‌‌کنید باید به ارزیابی خودتان بپردازید.

تصمیم‌های درست یا غلط را مجددا بازنگری کنید. ارزیابی درست به شما کمک می‌کند تا در مسیر درست‌تر و مناسب‌تری برای ادامه راه قراربگیرید.

تصمیم گیری عاقلانه و هوشمندانه از شما مدیر و رهبری فوق‌العاده موفق در کسب و کارتان می‌سازد. شجاعت و جسارت خود را در عمل به خودتان و دیگران نشان دهید.

برگرفته از دیجیاتو

آخرین بروزرسانی : 20 آبان, 1399