طبیعتا یکی از روشهای کسب درآمد در وبسایتها مثل بسیاری از رسانه های دیگر، آگهی های تبلیغاتی است. گسترش آگهی های تبلیغاتی در میان وبسایتهای فارسی زبان می تواند نشانه خوبی باشد برای رونق کسب و کار اینترنتی و تجارت الکترونیک. اما طبیعتا طراحی و نحوه اجرا و به نمایش گذاردن این آگهی ها نیز کاری تخصصی است و بخشی از آن در حیطه طراحی وب قرار می گیرد.

شما به عنوان مدیر یا طراح سایت حق دارید محدودیتهایی برای آگهی های تبلیغاتی بگذارید تا ساختار گرافیکی سایت به هم نریزد و موجب تشویش بصری نگردد. احتمالا شما نیز سایتهایی را دیده اید که پر از بنرها و لوگوهای تبلیغاتی چشمک زن قرمز و زردند و در میان انبوهی از این آگهی ها، محتوای اصلی سایت گم شده است. یا وبسایتهایی که با درج یک آگهی بزرگ فلش در هدر خود، فاتحه‌ی انسجام بصری سایت را خوانده اند! طبیعتا آگهی ها نباید محتوا و هویت بصری وبسایت را تحت الشعاع قرار دهد. بلکه بهتر است به جای اینکه با استفاده از مکانهای نامناسب و با جلوه های رنگی سعی کنیم تبلیغاتمان را به زور در چشم مخاطب فرو کنیم تا شاید به کلیک آن برسیم، به فکر روشهای بهتر و کارآمدتری برای تبلیغ باشیم.

نمونه ای از این ابتکارات را می توانید در تبلیغات گوگل و جی‌میل، تبلیغات هوشمند فیس بوک و... ببینید. در اینگونه روشها، سعی می شود محتوای تبلیغاتی بر اساس علاقمندیهای بازدیدکننده، به شکل کاملا محترمانه ارائه شود. مثلا من ایمیلی از دوستم درباره یک کتاب دریافت می کنم که درباره آن توضیح داده و اینکه فروش زیادی داشته. خب، حالا تصور کنید سیستم تبلیغاتی هوشمندی از طریق کلمات کلیدی به کار رفته در متن ایمیل، تبلیغ مربوط به خرید آنلاین آن کتاب را، به صورت تبلیغات متنی در کنار ایمیل نشان دهد. قطعا تاثیر پذیری این نوع تبلیغ قابل مقایسه با تبلیغ‌های چیپ و پر جنب و جوش نیست.

یادآوری می کنم بسیاری از مواقع، حفظ پرستیژ سایتمان بیشتر از مبلغی که قرار است در قبال از دست دادن ساختار بصری و گرافیکی دریافت نماییم، ارزش دارد. قطعا آگهی های تبلیغاتی محترمانه و هوشمندانه، ارزش بسیار بیشتری دارند.
آخرین بروزرسانی : 15 شهریور, 1395